Faktureringsregister

Senast uppdaterad: 17.12.2024

Personuppgiftsansvarig
Oy Hangö-Hanko Logistics Ab (FO-nummer: 1849046-6) Hemming Elfvingintie 5, 10960 Hangö, Finland

Kontaktperson
Bo Isaksson
bo.isaksson@hankologistics.fi
+358 (0)40 0896073

Rättslig grund för behandling
Avtal

Syftet med behandlingen
Syftet med fakturaregistret är att möjliggöra leverans av fakturor till kunder. Uppgifterna kan också användas för att utveckla den personuppgiftsansvariges verksamhet. Kunder har rätt att förbjuda publicering av sina uppgifter genom att meddela kundtjänst via e-post eller genom att kontakta registeransvarig. Den rättsliga grunden för behandlingen är ett avtalsförhållande.

Kategorier av personuppgifter
Information om företagskunders representanter.

Mottagare och mottagarkategorier
Organisationens personal samt externa samarbetspartners i tillämpliga fall (ekonomiförvaltning, inkasso).

Registerinnehåll
Fakturaregistret innehåller följande uppgifter:

- För- och efternamn

- Representerad organisation (B2B)

- E-postadress

- Telefonnummer

- Pris- och betalningsinformation

Regelbundna informationskällor
Uppgifter erhålls från kundens registreringar och meddelanden under kundrelationen. Namn- och kontaktuppgifter kan också uppdateras via myndigheter eller kommersiella uppdateringstjänster. Uppgifter kan även fås från underleverantörer relaterade till tjänstens användning eller produktion.

Fakturaregistret används endast av den personuppgiftsansvarige, utom då en extern tjänsteleverantör används för mervärdestjänster, fakturering eller kreditbedömning.

Uppgifter lämnas inte ut till tredje part eller samarbetspartners, utom vid kreditansökningar, inkasso eller fakturering, eller om det krävs enligt lag. Personuppgifter raderas på begäran, såvida inte lagstiftning, obetalda fakturor eller indrivningsåtgärder hindrar detta.

Lagringstid
Personuppgifter lagras i 10 år efter att kundrelationen har upphört.

Regelbundna utlämnanden
Uppgifter lämnas inte regelbundet utanför organisationen, utom vid användning av extern tjänsteleverantör för mervärdestjänster eller kreditbeslut. Uppgifter raderas på begäran, såvida inte lag eller utestående fordringar förhindrar detta.

Överföring utanför EU/EES
Uppgifter överförs inte regelbundet utanför EU/EES. Det är dock möjligt att tjänsteleverantörer eller deras molntjänster finns utanför EU/EES. I sådana fall används standardavtalsklausuler (SCC) och kompletterande skyddsåtgärder såsom interna riktlinjer (t.ex. pseudonymisering) och vid behov en överföringsbedömning (TIA).

Om uppgifter överförs till USA måste mottagaren vara ansluten till EU-USA Data Privacy Framework (DPF), som då används som rättslig grund.

Skydd av manuella uppgifter
Kontaktuppgifter och andra manuella dokument med kundinformation som samlas in vid kundkontakter lagras i låsta och brandsäkra utrymmen efter första hantering. Endast utsedda medarbetare som undertecknat sekretessavtal får behandla dessa uppgifter.

Skydd av elektroniska uppgifter

Endast behöriga anställda inom organisationen eller dess underleverantörer har tillgång till fakturaregistret. Varje användare har ett personligt användarnamn och lösenord samt ett undertecknat sekretessavtal. Systemet skyddas av en brandvägg som förhindrar obehöriga externa anslutningar. Behandlingen sker enligt dataskyddslagstiftning, myndighetsföreskrifter och god praxis.

Cookies

Vi använder cookies på vår webbplats. En cookie är en liten textfil som skickas till och lagras på användarens enhet. Cookies skadar inte användaren eller enheten. Syftet med cookies är att förbättra och anpassa användarupplevelsen samt analysera och förbättra webbplatsens funktionalitet och innehåll.

Information från cookies kan även användas för riktad kommunikation och marknadsföring samt optimering av marknadsföringsinsatser. Besökaren kan inte identifieras endast med hjälp av cookies, men informationen kan kombineras med annan data, t.ex. formulärsvar.

Cookies samlar in:

- Besökarens IP-adress

- Tidpunkt för besök

- Besökta sidor och tid spenderad

- Webbläsare

Dina rättigheter
Du kan när som helst blockera cookies via cookie-bannern eller webbläsarinställningarna. Blockering av cookies kan påverka webbplatsens funktion.

Rätt till tillgång
Du har rätt att begära vilka uppgifter som finns om dig. Begäran görs skriftligen eller från en verifierbar e-postadress.

Rätt att invända
Du har rätt att motsätta dig användning av dina uppgifter för direktmarknadsföring eller undersökningar genom att kontakta kundtjänst.

Rätt till rättelse

Du kan begära rättelse, radering eller komplettering av felaktiga, onödiga, ofullständiga eller inaktuella uppgifter.

Begäran ska undertecknas och lämnas skriftligen eller skickas från verifierbar e-postadress. Ange vilka uppgifter som ska rättas och varför.

Rättelse sker utan dröjsmål. Berörda parter informeras. Vid avslag ges skriftlig motivering och ärendet kan föras vidare till Dataskyddsombudet.

Rätt till begränsning
Du kan begära begränsning av behandlingen, t.ex. vid felaktiga uppgifter. Kontakta registeransvarig.

Rätt till radering
Du har rätt att begära tillgång, rättelse eller radering av dina uppgifter. Om du är kontaktperson för ett företag kan dina uppgifter inte raderas under denna tid.

Rätt att lämna klagomål
Om du anser att dina uppgifter behandlats i strid med lagen kan du lämna in klagomål till tillsynsmyndigheten i det land där du bor eller arbetar.

Dataskyddsombudets kontaktuppgifter:
Dataskyddsombudets byrå

Besöksadress: Lintulahdenkuja 4, 00530 Helsingfors

Postadress: PB 800, 00531 Helsingfors

Telefonväxel: +358 29 566 6700

Registratur: +358 29 566 6768

E-post: tietosuoja@om.fi

www.tietosuoja.fi

Övriga rättigheter
Du har rätt att förbjuda användning och behandling av dina uppgifter för direktmarknadsföring, begära anonymisering när det är tillämpligt och att bli helt bortglömd.